کد خبر: ۱۶۴۵۵۲
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۰ - ۲۹ تير ۱۴۰۳
 خطیب جمعه شیراز: 

 غم مردم فلسطین را غم خود بدانیم

 ما غم مردم فلسطین را مثل غم بچه‌های خود می‌دانیم و ناراحتیم و مردم ما اشک می‌ریزند و مؤمنین نمی‌توانند صحنه‌های فلسطین را نگاه کنند و رنج زیاد است و باید مکرر اعلام شود.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، آیت‌الله لطف‌الله دژکام امروز ۲۹ تیرماه در خطبه‌های نمازجمعه شیراز بیان کرد: خودم و همه شما برادران و خواهران ایمانی را به تقوا، پرهیزگاری و خداترسی توصیه می‌کنم و به فکر قیامت و آخرت بودن که هر کاری اینجا انجام می‌دهیم یک روزی جزایش را خواهیم دید، کار خوب انجام دهیم نتیجه خوب در روز قیامت خواهیم دید و اگر کار بد کنیم نتیجه بد خواهیم گرفت. 

 
 وی ادامه داد: سخنرانی امام حسین (ع) در مکه ظاهراً یک یا دو سال قبل از حرکت به سمت کربلا بوده است؛ چون آن سال روز هشتم از مکه خارج شدند و به منا نرفتند؛ ولی یک یا دو سال قبل که امام حسین (ع) حج به جا آورده جمعیت مردمی که در منا بودند خصوصاً تأثیرگذاران اجتماعی، علما و متنفذان را صدا زده و خطبه‌ای خوانده است. 

 
 نماینده ولی‌فقیه در رابطه با اهمیت امر به معروف در نگاه امام حسین (ع) افزود: در این خطبه امام حسین (ع) گلایه‌ای هست که چرا آنهایی که کاری از دستشان بر می‌آید نسبت به امر به معروف و نهی از منکر کوتاهی می‌کنند و از اول تا آخر خطبه تقریباً همین است. 
 
 
 آیت‌الله دژکام خاطرنشان کرد: ببینید یک نفر هست کاری از دستش بر نمی‌آید و چیزی در اختیار ندارد؛ اما یک نفر متنفذ است و اگر حرف بزند تأثیر دارد و سکوت کرده و امام حسین (ع) از این افراد گلایه کرده است، امام حسین (ع) گلایه‌مند است که چرا اقدام نمی‌کنید، حال سئوال این است که برای چه نیازهایی باید اقدام کنند آنهایی که دستشان می‌رسد؟ 
 
 وی یادآور شد: اگر ما در جامعه ببینیم آسیب‌های اجتماعی، طلاق، زن بی‌سرپرست و یتیم زیاد شده است و کسی به دادشان نمی‌رسد آیا باید این احساس را داشته باشیم که پیامبر خدا آمده تا به داد این قشر گرفتار برسیم؟ 
 
 
 عضو مجلس خبرگان رهبری همچنین در رابطه با قیام امام حسین مطرح کرد: حرکت اسلامی برای این بود که فقرا، مستضعفین و گرفتارها طعم عدالت را بچشند و امام حسین (ع) می‌فرماید چرا هیچ کاری نمی‌کنید و ساکت نشسته‌اید؟ هر که هر کاری از دستش بر می‌آید باید انجام دهد؛ لذا این ذمه رسول‌الله است که می‌فرماید زمین گذاشته شده است، پیامبر گفته به داد آنها می‌رسم و ما پیرو پیامبریم و کاری نمی‌کنیم و این چه ادعایی است که پیرو پیامبریم؟ مگر می‌شود روحانی بنشیند و این همه گرفتار در جامعه باشد و فقط حدیث بخواند؟ ما حدیث می‌خوانیم که این مشکلات حل شود. 
 
 نماینده ولی‌فقیه افزود: در جمهوری اسلامی بالاخره ما چه‌کار کردیم؟ برخی جملات را باید صریح بگویم چون برداشت برخی سیاسیون از سخنان به نفع خودشان است و ما ازاین‌جهت جریان سیاسی خاصی نیستیم و روحانیت با استقلال فکری که دارد دلسوز ملت است و به دنبال این است که کار خیِر به دست هر فرد یا گروهی که می‌تواند انجام شود.
 
 آیت‌الله دژکام با اشاره به حاکمیت نظام جمهوری اسلامی یادآور شد: دولت نسبت به مواردی که امام حسین (ع) فرمود مسئولیت دارد همان‌طور که تک‌تک ما به‌عنوان مسلمان مسئولیت داریم، نه ما می‌توانیم از این کار شانه خالی کنیم نه دولت و همه باید تلاش کنیم برای اینکه اینها انسان هستند و پیامبر اسلام فرموده به انسان‌ها رحم و خدمت کنید و گرفتاری آنها را رفع کنید و ما مسلمانان نمی‌توانیم ساکت باشیم.
 
 وی اضافه کرد: مسئولین هر قسمتی گزارش خدمات می‌دهند و ما از آنها تشکر می‌کنیم اما ببینید ما به‌عنوان مدیران جامعه اسلامی از دولت و مجموعه دولت توقعاتی داریم، این قضیه به شکل کاملاً واضحی در سیاست‌های کلی برنامه هفتم رهبر معظم انقلاب ذکر فرموده‌اند که وظیفه دولت و مجموعه دستگاه‌های حکومتی برای رفع مشکلات آسیب‌های اجتماعی چیست؟ هدف‌گذاری کرده‌اند و این نکته مهمی است که بدانیم امسال برنامه هفتم می‌خواهد اجرایی شود و سه سال پیش رهبر معظم انقلاب تذکر داده‌اند که اگر می‌خواهید برنامه بنویسید فکر این مسائل باشید.
 
 نماینده ولی‌فقیه با اشاره به دستور رهبری نسبت به تأمین هزینه بیماران یادآور شد: امروز عده‌ای برای کار درمانی هزینه ندارند، چه باید کنیم؟ امام حسین (ع) و رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند یک فکری کنید، امکانات کشور کم نیست؛ اما اینکه عادلانه قسمت شود تا کسی که گرفتار است این‌گونه نباشد که هزینه درمان و بستری را نداشته باشد، این برای ما شرم‌آور است و این دستور رهبری است.
 
 
 وی در خطبه دوم نمازجمعه شیراز با تأکید بر خداترسی ادامه داد: می‌دانید از روزی که طوفان الاقصی شروع شده است و مردم مظلوم فلسطین هر روز دارند کشته می‌شوند، کودک و جوان و پیر، زن و مرد فجیعانه به قتل می‌رسند و هیچ‌کس در این دنیا نیست که به داد آنها برسد در استان‌های مختلف کشور به‌صورت نوبتی هر هفته چند استان راهپیمایی می‌کنند و این جرم‌ها و جنایات را محکوم می‌کنند و این هفته نوبت ما در فارس است و شورای هماهنگی تبلیغات برنامه‌ریزی کرده‌اند تا بعد از نماز عصر این حرکت انجام شود و محکومیت این ظلم و جنایت را باید مرتب فریاد بزنیم.
 
 عضو مجلس خبرگان رهبری با ابراز همدردی با مردم مظلوم فلسطین تأکید کرد: ما غم مردم فلسطین را مثل غم بچه‌های خود می‌دانیم و ناراحتیم و مردم ما اشک می‌ریزند و مؤمنین نمی‌توانند صحنه‌های فلسطین را نگاه کنند و رنج زیاد است و باید مکرر اعلام شود و این برنامه خوبی بوده و هر هفته در ایران این تظاهرات برقرار است و این هفته نوبت شما شیرازی‌ها است، ویژه حرکت کنید و اعلام برائت و محکومیت جنایت خبیثانه اسرائیلی‌ها را خواهید داشت.
 
 آیت‌الله دژکام در ادامه افزود: نکته دیگری که عرض می‌کنم مسئله سیزدهم محرم که امروز است، سیزدهم محرم روزی است که جنازه عزیز زهرا (س) را دفن کرده‌اند. 
 
 
 وی افزود: سیزدهم محرم متأسفانه خیلی موردتوجه گروه‌های عزاداری نبوده است و ما رسم داریم وقتی یک نفر را تشییع‌جنازه می‌کنیم وقتی دفن شد عزاداری می‌کنیم، امروز عزیز زهرا (س) دفن می‌شود. 
 
 
 نماینده ولی‌فقیه در پایان از مردم شیراز جهت شرکت در برنامه راهپیمایی که به مناسبت سیزدهم محرم تدارک دیده شده دعوت کرد و گفت: چند سال است در شیراز به همت روحانیت معظم که هیات را روحانیون تشکیل می‌دهند این برنامه است که از مسجد جامع شهدا در کنار حرم مطهر شاه‌چراغ (ع) به سمت امامزاده ابراهیم (ع) حرکت می‌کنند که این برنامه چند سال است الحمدلله با همت چندین هیئات خصوصاً هیات روحانیون معظم در شیراز برگزار می‌شود و امیدوار هستم دیگران هم حمایت کنند، بعدازظهر امروز ساعت ۵ هر کس می‌خواهد تشییع‌جنازه پسر زهرا (س) شرکت کند.
 
 
 انتهای خبر/224224
 

برچسب ها: خطبه ، نمازجمعه ، شیراز ، فارس
نظرات بینندگان